Khamis, 27 Januari 2022

Bagaimana menjawab ucapan kirim Salam



1. Jika yang mengirimkan ucapan salam adalah LELAKI dan utusannya juga adalah LELAKI. Maka jawabnya:


وَعَلَيْكَ وَعَلَيْهِ السَّلَام (Waalaika waalaihissalam)


2. Jika yang mengirimkan ucapan salam adalah LELAKI dan utusannya adalah PEREMPUAN. Maka jawabnya: 


وَعَلَيْكِ وَعَلَيْهِ السَّلَام (Waalaiki waalaihissalam)

.

3. Jika yang mengirimkan ucapan salam adalah PEREMPUAN dan utusannya adalah LELAKI.

وَعَلَيْكَ وَعَلَيْهَا السَّلَام (Waalaika waalaihassalam)

.

4. Jika yang mengirimkan ucapan salam adalah PEREMPUAN dan utusannya adalah PEREMPUAN. Maka jawabnya: 


وَعَلَيْكِ وَعَلَيْهَا السَّلَام (Waalaiki waalaihassalam)


Rabu, 12 Januari 2022

Kisah Akhlak Mulia

 


Nabi SAW berkata, kalau ada apa-apa hak, mintalah sekarang, bimbang nanti tak sempat sebab nak ikut perang selepas ni. Ada seorang lelaki berkata nak kan haknya. Nabi SAW pun berkata bagaimana aku buat tadi, Nabi SAW hulur tongkat Baginda padanya. Dia berkata, tadi Rasulullah SAW betulkan barisan kena pada perut aku. Jadi Nabi SAW kena buka jubah sebab tadi kena pada perut saya. Semua sahabat Nabi SAW menjadi sangat marah. Nabi SAW dengan akhlak yang sangat mulia, Baginda SAW merelakan. Nabi SAW buka jubah Baginda. Tak semena-mena, lelaki tadi memeluk tubuh Baginda SAW. Lalu berkata, jasad yang menyentuh jasadmu tak akan ke neraka, maka saya mahu menjadi golongan itu. Kalau saya mati dalam perang ini saya masuk neraka. 😭


Abdullah Bin Mubarak kata akhlak mulia itu adalah:

1. Wajah yang senyum berseri-seri pada orang. Senyum pada orang yang berhak pada kita.

2. Buat kebaikan dan jauhi kejahatan.

3. Bersangka baik.

4. Beri kemaafan.

Di sebut sebuah peristiwa oleh Imam Al Ghazali di dalam Ihya& Ulumuddin. Kisah Ali Bin Husin di maki, di cela dan di hina oleh seseorang. Pengikutnya nak marah dan nak memukul lelaki itu tetapi Ali bin Husin menghalangnya. Beliau kata sabar-sabar. 

Beliau cuma berkata, perkataanmu menunjukkan kau cuma tahu sedikit perkara tentang diri aku. 

Beliau menambah lagi, ada apa-apa hajatmu yang boleh aku penuhi?

Lalu beliau pakaikan orang itu pakaian yang dia miliki, baju yang mahal yang sedang beliau pakai dan minta pembantunya beri 1000 dirham kepada lelaki itu. Ini namanya ihsan.

Lelaki itu tercengang sebab dia baru sahaja mengutuknya. Lalu dua berkata, aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan Nabi SAW adalah utusan Allah dan aku bersaksi bahawa engkau ni memang sebenar-benarnya keturunan Rasulullah SAW.

Rahsia maafkan orang. 

Jangan ambil tahu semua perkara dalam satu benda. Nanti hati kita akan sakit. Mintalah Allah tutup aib kita dan tutup aib orang lain terhadap kita.

Macam kisah Abu Dam Dam yang memaafkan semua orang yang melakukan kesilapan padanya.

Mohonlah pada Allah agar Allah kurniakan pada kita sifat sopan santun, sifat mulia sihat tubuh badan, kemuliaan dan ketaqwaan dan segala bentuk ilmu yang lebih mulia dari kekayaan yang kita miliki.

Doa agar peroleh ilmu, akhlak yang baik, ketaqwaan dan kesihatan:

اللّهُمَّ أَغْنِنِي بِالْعِلْمِ وَزَيِّنِي بِالْحِلْمِ وَأَكْرِمْنِي بِالتَّقْوَى وَجَمِّلْنِي بِالْعَافِيَةِ


Ertinya: Ya Allah, cukupkanlan aku dengan ilmu, hiasilah aku dengan sifat sopan santun dan akhlak yang mulia, muliakanlah aku dengan ketakwaan, dan perindahlah aku dengan kesihatan.

Selasa, 11 Januari 2022

Doa untuk mendapat kemanisan iman

 


Mendapat Kemanisan Iman

عَنْ أَنَسِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ حَلَاوَةَ الْإِيمَانِ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لَا يُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ


Dari Anas R.A bahawa Nabi SAW bersabda: “Tiga perkara yang apabila wujud pada diri seseorang, maka dia mendapat kemanisan iman iaitu: 

1) Apabila Allah dan Rasul-Nya lebih dicintai olehnya daripada selain kedua-duaNya. 

2) Apabila dia mencintai seseorang yang dia tidak cintai melainkan hanya kerana Allah. 

3) Apabila dia benci untuk kembali kepada kekufuran (setelah beriman) seperti dia benci jika dicampakkan ke dalam neraka” (Hadis Riwayat Bukhari)

Silah Bin Asyyam, terlibat dengan pembukaan Kabul. Ketika waktu malam, semua tentera kepenatan dan berehat. Silah pun berpura-pura tidur. Bila semua tidur, beliau bangkit dan cari tempat untuk mengadu kepada Allah. Pemerhati tentera mengenali susuk tubuhnya. Ini seorang tabiin. Jika beliau memohon hujan turun, hujan akan turun. Pemerhati perbatasan memerhati Silah dari jauh bermunajat kepada Allah. Mengadu semua hal kepada Allah. Silah bangun tahajud, walau penat seharian bertugas, beliau gembira untuk bertemu Allah, keseronokkan beribadah mengatasi segala perkara. Lebih seronok dari seorang pengantin lelaki bertemu pasangannya di malam pertama. 

Pengawal di perbatasan melihat dari jauh ada seekor harimau di belakang mengaum berdekatan Silah. Terkejutlah dan ketakutanlah dia, tetapi harimau itu cuma duduk di sebelah Silah. Dan Silah tak perasan kerana tenggelam dalam kenikmatan beribadah kepada Allah. Sewaktu beliau sedar ada harimau berdekatan dirinya. Beliau cuma berkata kepada harimau itu, " wahai hamba Allah, pergilah engkau. Kami mujahidun, kami kepenatan sedang berehat di waktu malam, pergilah engkau ke dalam hutan. Banyak makanan buatmu di sana, janganlah kau ganggu para mujahidun ini."

Harimau itu berlalu dalam kepekatan malam. Lalu Silah menyambung solatnya. Langsung tidak ada rasa takut pada dirinya. Menghampiri Subuh, beliau kembali ke tempat tidurnya dan buat-buat tidur sedangkan sepanjang malam beliau bertahajud. Beliau melakukan itu agar menjauhi sifat ujub dan riak. Kisah ini di ceritakan oleh Imam Zahabi.

Cara suburkan kemanisan/kelazatan iman:

1.Berusaha ajak diri taat kepada Allah. Banyakkan baca La hau la wa la quwwata illa biLlahil aliyil adzhim. Minta kepada Allah supaya kembalikan semangat dan motivasi dalam diri kita. Orang yang berjihad itu adalah orang yang merasai kemanisan beribadah kepada Allah. Maksiat itu seronoknya sesaat, sesalnya berabad.

Kata Imam Ibnu Rajab Al Hambali dalam Jamik Al Ulum Al Hikam. Jiwa itu bagai tunggangan, jika kau bersemangat ia juga akan bersemangat

2. Jauhkan dosa besar dan kecil. Maksiat adalah dinding beribadah kepada Allah. Yang menghalang kita beribadah kepada Allah adalah dosa kita kepada Allah kata Imam Hassan Al Basri. Dosa menyebabkan hati jadi hitam. Kalau tak dapat kemanisan dalam hati dalam beramal hendaklah berwaspada akannya. Kalau buat dosa tak bertaubat, akan menjauhkan kita dari Allah dan menyebabkan kita tak mampu beribadah dan beramal.

3. Jangan terlalu ambil tahu dalam sesuatu hal. Jaga hati, mata, mulut dari ambil perkara yang berlebihan. Kalau makan berlebihan juga tidak elok. Makan lebih, buat badan berat, malas beribadah dan tak mahu menambah ilmu.

Ibnu Qayyim berkata, orang yang banyak berbakti berada dalam syurga yang penuh kenikmatan, orang banyak derhaka berada dalam neraka. Orang yang tak dapat syurga di dunia, tidak akan merasai syurga di akhirat. Apa itu syurga dunia, ianya adalah kenal Allah, berbakti kepadaNya, berbuat segala perkara semata-mata untukNya kerana kita menyakini bahawa kita akan pulang kepadaNya.

4. Perhatikan segala ibadah untuk menggapai redha Allah.

5. Ibadah adalah tabungan akhirat. Semua amalan adalah asbab untuk jadi rahmat dan kasih sayang Allah di akhirat. Kita tak masuk syurga kerana amalan kita tapi di mana nak datangnya rahmat Allah kalau tidak beribadah kepada Allah. Ibarat seorang anak yang di janjikan kereta oleh ayahnya jika cemerlang dalam peperiksaan. Bila dia dapat keputusan cemerlang, dia terus ke show room kereta untuk ambil kereta. Tentulah dia tidak dapat ambil sebab duitnya tak ada. Yang janji tu ayahnya, maka kena minta ayah belikan. Begitulah bidalannya.

Jauhkan diri dari sifat ujub, riyak dan takbur dalam beribadah kerana ianya akan menghakis kemanisan dan kualiti beribadah kepada Allah.

Banyakkan berdoa dengan doa:

اللَّهُمَّ إنِّي أسْألُكَ الهُدَى ، والتُّقَى ، والعَفَافَ ، والغِنَى


Ertinya: Ya Allah, Sesungguhnya aku memohon kepadaMu petunjuk, ketakwaan, kemulian diri dan kekayaan.”


Sabtu, 1 Januari 2022

SETIAP ORANG YANG DAH MATI ITU MENYESAL

 


Amalkan doa ini :

اللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِالْعِلْمِ وَزَيِّنِّيْ بِالْحِلْمِ وَأَكْرِمْنِيْ بِالتَّقْوٰى وَجَمِّلْنِيْ بِالْعَافِيَةِ

Maksudnya: “Ya Allah, cukupkan aku dengan ilmu, hiasi aku dengan akhlak yang mulia, muliakan aku dengan ketakwaan, dan cantikkan aku dengan kesihatan."




Tafsir Ayat 29 Al-Fat'hu

 


Ayat 29, Allah beritahu tentang sifat Rasulullah SAW bahawa Baginda SAW adalah Rasul yang benar tak perlu diragui lagi.

Dalam surah Al Maidah ayat 54 juga, di sebut tentang sifat orang beriman yang keras terhadap orang Kafir dan berlemah lembut dengan orang beriman. Sifat ini juga kita patut budayakan dalam kehidupan kita.

Mukjizat ayat ini disebut dalam Fathul Rahman, hukum tajwid berkaitan ayat hija'iyah mengandungi 29 patah huruf yang kita belajar dalam huruf hija'iyah. Terkandung semuanya. 

Dalam surah Ali Imran juga mengandungi semua 29 huruf hija'iyah. Ini bukan kalam manusia biasa atau gubahan Nabi SAW. Ianya bersifat mukjiz. Bukti Allah agungkan Al Quran, di kagumi dan di kaji orang sejak dulu di jumpai keajaiban dan kemukjizatan setiap waktu. Mustahil seorang manusia boleh himpunkan semua 29 huruf hijai'yah itu dalam satu ayat. Kaitan antara matla surah dan khitamul misr. Pembukaan rahmat dan pengakhiran yang wangi bak kasturi.

Ayat ini hendaklah dikaitkan dengan diri kita, tidak terbatas di waktu turun ayat ini.

Sifat orang beriman keras terhadap orang Kafir dan berlemah lembut dengan orang beriman. Orang yakin sahaja boleh beramal dengan ayat ini. Utamakan dan kasih sayang dengan orang beriman berbanding orang Kafir.

Orang Islam antara satu dengan lain umpama sebatang tubuh. - Mafhum hadis -  Bila sakit semua akan merasa sakit.

Orang beriman ibarat sebuah bangunan yang kukuh mengukuhkan satu sama lain. - Mafhum hadis -

Orang beriman cari kehidupan dunia dan keredhaan Allah ambil dunia dan mengikut kadarnya.

Keharusan dalam Islam mandi dalam keadaan tidak di lihat orang tanpa berpakaian.

Nabi Ayyub A.S mandi selepas sembuh dari penyakitnya, Baginda mandi dalam keadaan tidak berpakaian, datang kelkaltu dan jatuh dalam bentuk emas. Baginda A.S kutip emas itu. Jibrail menegur, Allah dan sembuhkan penyakit dan beri pelbagai nikmat, kau kutip lagi emas itu. Nabi Ayyub A.S menjawab itu hadiah dari Allah.

Abdul Rahman Bin Auf selalu datang lewat berjemaah, sering masbuq, Nabi SAW menegurnya, lalu dia menjawab, kalau Rasulullah SAW tak suka, dia mahu meninggalkan semua perniagaannya dan duduk di masjid. Nabi SAW berkata, kekayaan tak ada masalah bagi orang bertaqwa dan soleh, ada orang bergantung dengannya. Maka teruskannya. Ada orang yang tak mampu jadi kaya.

Imam Abu Hanifah menjual kain, beliau pernah berkata, jika ahli syurga diberi pilihan berniaga, tentu mereka akan menjual kain dan minyak wangi. Boleh berniaga asalkan mengikut syariat. Di benarkan untuk ambil untung berganda pada benda bukan keperluan.

Tanda atharissujud, dalam Tafsir AlMaraghi menyebut,  bererti khusyuk, kebaikan yang kau buat akan beri terang pada hati, sihat tubuh badan, rezeki jadi lapang, wajah jadi ceria dan di sukai orang.

Ada juga yang berpendapat atharissujud bererti solat malam. Wajahnya menjemput rezeki waktu siang, beri ketenangan.

Jika sukar mendapat jodoh, bangunlah malam, solat dan mengadu pada Allah.

Orang yang lakukan taat akan dapat 5 perkara:

1. Wajah ada nur

2. Hati lapang

3. Rezeki luas

4. Badannya sihat

5. Orang sayang padanya


Orang yang buat dosa akan dapat 5 perkara:

1. Wajahnya hitam

2. Hati jadi sempit

3. Rezekinya sempit

4. Badannya lemah

5. Selalu bermasalah dengan orang.


Kalau buat amal soleh, Allah tahu, walau kita sembunyikan.

Allah akan berikan wajahnya senang dilihat orang, lembut pertautannya dengan orang lain, arahannya mudah didengar.

Orang yang menjaga batinnya, Allah akan baiki lahiriahnya.

Sabtu, 18 Disember 2021

Doa berkenaan Angin & Hujan

 


DOA BERKENAAN HUJAN.


Dari Ummul Mukminin, ’Aisyah radhiyallahu ’anha,


إِنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- كَانَ إِذَا رَأَى الْمَطَرَ قَالَ : اللَّهُمَّ صَيِّباً نَافِعاً


“Nabi ﷺ ketika melihat turunnya hujan, baginda ﷺ mengucapkan, ‘Allahumma shoyyiban nafi’an (Ya Allah, turunkanlah kepada kami hujan yang bermanfaat).’” (HR. Bukhari, no. 1032)

Status hadis ini SAHIH. 


HUJAN LEBAT.

Ketika berlakunya hujan yang lebat, jangan kita lupa berdoa seperti:

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam suatu saat pernah meminta diturunkan hujan. Kemudian ketika hujan turun begitu lebat, beliau memohon kepada Allah agar cuaca kembali menjadi cerah. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berdoa,


اللَّهُمّ حَوَالَيْنَا وَلَا عَلَيْنَا,اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالْجِبَالِ وَالظِّرَابِ وَبُطُونِ الْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ


“Allahumma haawalaina wa laa ’alaina. Allahumma ’alal aakami wal jibaali, wazh zhiraabi, wa buthunil awdiyati, wa manaabitisy syajari (Ya Allah, turunkanlah hujan di sekitar kami, bukan untuk merosak kami. Ya Allah, turukanlah hujan ke dataran tinggi, gunung-gunung, bukit-bukit, perut lembah, dan tempat tumbuhnya pokok).” (HR. Bukhari, no. 1014)

Status hadis ini SAHIH.


KETIKA ANGIN KENCANG.

Jika ada angin kencang, kita boleh berdoa dengan doa yang diajar oleh Rasulullah ﷺ dengan doa:

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ خَيْرَهَا وَخَيْرَ مَا فِيْهَا وَخَيْرَ مَا أُرْسِلْتَ بِهِ، وَأَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَشَرِّ مَا فِيْهَا وَشَرِّ مَا أُرْسِلْتَ بِهِ


“Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepadaMU kebaikan angin ini, kebaikan yang ada di dalamnya dan kebaikan tujuan dihembuskannya angin ini. Aku berlindung kepadaMU dari kejahatan angin ini, kejahatan yang ada di dalamnya, dan kejahatan tujuan dihembuskannya angin ini.” (HR. Bukhari, 4:76; Muslim, 2:616)

Status hadis ini SAHIH. 

Wallahua'lam.

Khamis, 9 Disember 2021

Tafsir Surah Al Fat'hu ayat 16-17

 


قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الأعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَى قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ فَإِنْ تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْرًا حَسَنًا وَإِنْ تَتَوَلَّوْا كَمَا تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (16) لَيْسَ عَلَى الأعْمَى حَرَجٌ وَلا عَلَى الأعْرَجِ حَرَجٌ وَلا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ وَمَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذَابًا أَلِيمًا (17)

(Al-Fat'hu ayat 16-17)

Suku Hazawin adalah penduduk Tsaqif adalah penduduk Taif, Bani Hanifah adalah kaum yang murtad selepas kewafatan Nabi SAW di bawah pimpinan Musail Lilmatul Khazab dan pendapat keempat dikatakan Penduduk Rom atau Parsi. Yang tidak lagi bangun selepas dikalahkan ketika zaman Umar.

Kiamat tidak akan berlaku sebelum memerangi kaum yang bermata sepet, hidung pesek, seolah wajah mereka.

Abu Hurairah mengatakan ianya merujuk bangsa Kurdi iaitu orang Turki. Kita dapat melihat mereka ini akhirnya, berbondong-bondong masuk Islam sehingga adanya kerajaan Turki Uthmaniyyah.

Bila satu kaum gagal meneruskan legasi Islam Allah akan gantikan dengan kaum yang lebih baik yang akan meneruskan tanggungjawab itu.

Syeikh Al Maraghi menulis, hukuman yang Allah kenakan kepada mereka kerana keengganan mereka (golongan di'aful iman) menyertai Nabi SAW ke Hudaibiyah tidaklah berterusan. 

Imam Ibn Juzayy Al Kalbiy, seorang ulama besar mazhab Maliki di Granada, beliau menulis dalam tafsirnya, ayat ini turun sebagai mukjizat dalam sudut ilmu yang mendedahkan kepada umat Islam sewaktu ianya turun pada tahun ke-6 Hijrah, bahawa nanti kamu akan di jemput dan di ajak bersama. Jangan terlepas peluang. 

Kata Ibn Jarir At Tobari, misi ini tak diperincikan samada pembukaan Mekah atau perang Hunain atau juga perang bersama Parsi dan Rom. Ayat ini bersifat ijmal(umum). Semua peluang yang akan diberi kepada muslimin samada syahid atau ghanimah. Peluang mereka mendapat husnal akhirah atau husnal dunia.

Kisah Rafi' bin Khadij dan bapanya. Mereka adalah sahabat kepada Nabi SAW. Rafi' bin Khadij di halang oleh Nabi SAW ke Medan Badar kerana usianya masih sangat muda, berusia sekitar 11-12 tahun ketika itu. Dia cuba sertai Nabi SAW, tapi Nabi SAW mengatakan kau masih kecil. Yang dihalang ke medan perang termasuk juga  Abdullah Bin Umar, Samura Bin Jundab, Sahl Bin Saad, Zaid Bin Tsabit dan Usamah Bin Zaid.

Semasa perang Uhud, beliau sering meminta bapanya agar tawasul dengan Nabi SAW agar membenarkannya bersama-sama ke medan perang. Bapanya seorang yang bijak, menghiburkan anaknya dengan mengajar bermain panah. Anaknya akhirnya tangkas menaiki kuda dan cekap memanah.

Khadij memujuk Nabi SAW agar membenarkan Rafi' ke perang Uhud. Ketika Nabi SAW datang mengujur ketinggian Rafi'. Rafi' Bin Khadij berusaha sehabis mungkin agar dirinya layak ke medan perang, dia menjengkit-jengkitkan kakinya agar kelihatan tinggi. Bapanya akhirnya berjaya memujuk Nabi SAW dengan berkata anaknya mahir memanah dan menunggang kuda. Akhirnya, Nabi SAW membenarkan Rafi' menyertai perang Uhud.

Ketika turun ayat ini(ayat16), Rafi' masih muda, beliau berfikir ayat ini ditujukan kepada siapa dan bila ia akan berlaku. Beliau melihat ayat ini dengan optimistik.

Semasa perang Uhud, beliau cedera. Beliau di panah di antara ketiak dan dadanya. Rafi' Bin Khadij mengadu sakit kepada Nabi SAW. Nabi SAW mengatakan kepadanya, wahai anak kepada sahabat baikku, kau mahu jika aku mencabut panah itu, ianya tanggal dan kau tidak sakit lagi. Atau kau mahu, aku cabut anak panah itu dan tinggalkan mata panah itu, bisa itu akan duduk di dalam, supaya nanti kau akan diberikan syahid walau kau tidak mati dalam peperangan. Yang mana satu pilihanmu? Rafi' anak yang masih muda itu, memilih yang nombor 2. Kerana anak panah itu akan menjadi saksi dihadapan Allah sebagai tanda pergi jihad.

Mata panah itu masih kekal sehingga kewafatan Nabi SAW, begitu juga ketika zaman Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar serta Saidina Uthman.

Ambil tahu nama sahabat adalah fardhu kifayah. Mengenal dan mengetahui tentang sahabat adalah sunat mua'kad.

Beliau terlibat dalam banyak perang selepas itu. Nabi SAW membenarkan kerana kecekapannya memanah. Memanah boleh mengajar fokus. Beliau menahan sakit di dalam dadanya. Akhirnya beliau meninggal dalam perang ketika zaman Saidina Uthman. Lama selepas kewafatan Nabi SAW. Beliau satu tanda dan simbol dalam mencari keredhaan Allah.

Sebab itu menjadi sunnah Nabi SAW bila rasa lemah iman, malas dan payah beribadah, amalkan doa:

بِسْمِ اللَّهِ عَلَى نَفْسِي وَمَالِي وَدِينِي، اللَّهُمَّ رَضِّنِي بِقَضَائِكَ، وَبَارِكْ لِي فِيمَا قُدِّرَ لِي حَتَّى لا أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ، وَلا تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ

 "Dengan menyebut nama Allah atas diriku, hartaku dan agamaku. Ya Allah, jadikanlah aku orang yang redha atau menerima atas ketetapanmu, serta berkahilah aku atas rezeki yang Engkau tentukan sehingga aku tak tergesa meminta sesuatu yang Engkau akhirkan, atau mengakhirkan sesuatu yang Engkau hendak percepatkan."


Rafi' Bin Khadij bertanya-tanya siapakah yang di maksudkan akan menyeru golongan ini nanti. Kami baca ayat ini tapi kami tak tahu maksud ayat ini. Ketika ayat ini turun beliau masih muda, lama baru beliau tahu, selepas kewafatan Nabi SAW baru beliau baru tahu ayat ini dimaksudkan untuk siapa. Kata Imam Tahir Ibn Ashoor menulis di dalam Tahrir Wal Tanweer, ayat ini ditujukan kepada Saidina Abu Bakar, beliau seorang wali Allah, seorang yang hebat dan mulia selepas Nabi SAW, padahal Saidina Abu Bakar belum jadi khalifah ketika itu, bila Saidina Abu Bakar naik jadi khalifah, beliau seru semua orang untuk tentang golongan murtad dan golongan yang tak mahu bayar zakat, barulah kami tahu maksud ayat ini(ayat 16) ditujukan kepada Saidina Abu Bakar. Orang yang mewakafkan tanahnya yang jadi sebahagian besar Masjid Nabawi pada hari ini. SubhanaAllah.

Ayat ini memberi peluang kepada kita, setiap kesalahan yang kita buat ada ruang untuk bertaubat kepada Allah dan lekas-lekas bertaubat kepada Allah.

Ayat 17, dalam tafsir Ibn Katsir menulis tidak dosa kepada orang pincang, tempang, buta dan sakit maka mereka ini golongan ma'zurin(yang di beri keuzuran) dari sertai peperangan.

Kalau ayat yang lalu memberi satu ancaman kepada orang yang enggan menuruti perintah jihad, datang ayat ini memberi kebenaran kepada beberapa kelompok untuk tidak turut serta berperang.

Kata Syeikh Al Maraghi, sakit ada 2 jenis, yang kekal serta tak boleh dirawat dan yang kedua sakit sementara(datang-datang). Macam buta dan pincang, itu kekal, yang sakit macam demam itu sementara dan mereka dapat pengecualian dan toleransi dari Allah jika tak turut serta dalam perang. Sesiapa yang tak memenuhi tuntutan jihad, maka tanggungjawab itu tidak dibebankan kepada mereka dan mereka layak untuk tinggal dan tidak pergi bersama. 

Ayat ini tidak gunakan frasa atau laras isti'na', tiada perkataan ila, maknanya pengecualian tidak datang selepas itu, ianya memang diberi pengecualian dari awal lagi, tidak dibebankan diatas bahu mereka.

Namun demikian kenyataan tidak ada dosa untuk mengisyaratkan kehadiran mereka pula tak di larang, macam Abdullah Ummi Makthoum, beliau seorang yang buta dan tua, selepas kewafatan Nabi SAW, beliau merayu nak turut serta dalam peperangan, beliau nak sama mati syahid. Mereka kata kepadanya, pak cik termasuk dalam ayat 17 ini. Jawab Abdullah Ummi Makthoum, ayat itu tak larang, ayat itu cuma beri kebenaran tak ikut perang pada golongan macam dia, akhirnya mereka membenarkan beliau ke medan perang, tanggungjawab yang diberikan padanya adalah memegang panji Islam. Kesungguhan dan ketegaran iman. Imam ibarat pokok, kena disiram selalu. Kalau tidak, ia akan layu dan akan mati.