Sabtu, 8 Oktober 2022

Hadis Bab Thaharoh oleh AF Ustaz Zahazan

 


Hadis salah satu hukum yang penting. Kata Imam Shafie, tak semua hadis layak di jadikan hujah. Sesetengah hadis tak memiliki asas dan sandaran kepada hukum.


Membaca hadis hukum bukan macam baca cerita.

Hadis terbahagi kepada 2, hadis ahad dan mutawatir.

Hadis Ahad, Nabi SAW beritahu pada seorang sahaja sahabat dan sahabat sampaikan kepada yang lain.

Hadis Mutawatir adalah hadis yang diriwayatkan oleh sejumlah sahabat pada setiap tingkat sanadnya, yang menurut tradisi mustahil mereka bersepakat untuk berdusta dan kerana itu diyakini kebenarannya.

Yang meriwayat hadis mestilah jujur dan benar kata-katanya.

Hadis mutawatir di yakini dari silap dan dusta sebab ramai yang dengar. Hadis ahad boleh jadi sahih afau lemah. Wajib dipastikan kesahihannya.


Kata Imam Shafie syarat perawi di terima.

1. Perawi dipercayai.

2. Jujur 

3. Memahami dan hafaz hadis

4. Bukan mudalis(tak tokok tambah)

5. Sanadnya bersambung


وَلِلسَّبْعَةِ مِنْ حَدِيثِ أَبِي أَيُّوبَ – رضي الله عنه – – لَا تَسْتَقْبِلُوا اَلْقِبْلَةَ بِغَائِطٍ وَلَابَوْلٍ, وَلَكِنْ شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا


Menurut imam yang tujuh dari hadits Abu Ayyub radhiyallahu ‘anhu, “Janganlah buang hajat atau kencing menghadap kiblat atau membelakanginya. Akan tetapi, menghadaplah ke arah timur atau barat.” [HR. Bukhari, no. 140; Muslim, no. 264; Abu Daud, no. 9; Tirmidzi, no. 8; An-Nasai, 1:22; Ibnu Majah, no. 318; Ahmad, 38:506, 518, 551].


Perkara ini merujuk kepada di luar binaan. Buktinya kisah Abdullah Bin Umar.


Dalam binaan jika qada' hajat boleh menghadap kiblat, buktinya Abdullah bin Umar ketika memanjat dinding rumah kakaknya Hafsah, ketika Abdullah masih kecil melihat posisi Nabi SAW yang sedang qada' hajat menghadap kiblat.


Qada hajat menghadap kiblat atau membelakanginya ketika di tanah lapang adalah satu bentuk penghinaan dan tidak menghormati kiblat.


Hadis seterusnya:


وَعَنْ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ – رضي الله عنه – قَالَ: – قَالَ لِي اَلنَّبِيُّ – صلى الله عليه وسلم – “خُذِ اَلْإِدَاوَةَ”. فَانْطَلَقَ حَتَّى تَوَارَى عَنِّي, فَقَضَى حَاجَتَهُ – مُتَّفَقٌ عَلَيْه ِ


Dari Al-Mughirah bin Syu’bah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, “Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan padaku, ‘Ambillah wadah itu.’ Lalu beliau pergi menjauh dari pandangan orang sampai aku tidak melihatnya lalu beliau buang hajat.” (Muttafaqun ‘alaih) [HR. Bukhari, no. 363 dan Muslim, no. 274, 77]


Imam Ibnu Mulaqi menekan aspek yang tidak ditekan oleh perawi yang lain. Antaranya Mughirah yang telah berkahwin sejak masuk Islam seramai 300 orang perempuan dan ada juga mengatakan 1000 orang.


Dalam hadis Muslim, hadis ini lebih panjang lagi. Ada juga disebut ketika peristiwa ini, Nabi SAW memakai jubah buatan orang Kristian dari bumi Shams. Nabi SAW di lihat susah nak tarik lengan jubah, lalu Nabi SAW buka jubah, Baginda SAW pakai seluar di dalam dan Mabi SAW kemudiannya ambil wudhu'.


Imam Nawawi membahaskan dengan lebih teliti:


1. Nabi SAW nak qadha hajat tidak mengadap kiblat atau membelakangkannya ketika buang air dan Nabi SAW pergi jauh dari orang lain. Ini adalah adab kesopanan. Taat perintah Allah dan hormat manusia. Bau busuk kena jauh dari orang. Ini juga bagi memelihara aurat kita dari terbuka di hadapan orang. Ini melibatkan kesopanan, maruah dan harga diri kita.

2. Nabi SAW guna bekas untuk ambil wudhu. Nanti kita akan jumoa hadis, kalau kita bangun tidur jangan celup tangan kita ke dalam bekas kerana kita tak tahu ke mana tangan kita waktu malam. Maka kita kena basuh tangan dulu. Kita ada adab kesopanan beribadah kepada Allah dalam keadaan suci. Kalau kita ada kolah, cuci tangan dulu guna gayung atau kita buka paip. Tapi kalau kita dalam perjalanan dan tak ada paip, boleh kita minta orang jirus air untuk kita. Mughirah ambil air dan bawa kepada Nabi SAW dan jirus air itu untuk tujuan kita ambil wudhu'. Ianya bukan takabbur.

3. Nabi SAW memakai pakaian dari orang Kristian. Ertinya beli dari orang bukan Islam di bolehkan, tak ada masalah. Nabi SAW sendiri bermuamalah dengan orang Yahudi. Keluasan yang di berikan oleh Islam dalam bab muamalah. Bukan BMF sentiasa, kalau mampu tak apa, tapi kalau sumber terhad ada keluasan oleh Islam. Boleh beri keutamaan pada orang Islam tapi bukan kewajipan.


Imam Shafie membahagikan muamalah terbahagi kepada 3:

1.Tidur

2. Ibadah

3. Menulis dan membaca.


Hiduo oenih dengan produktiviti. Ada orang usia dah lanjut tapi tak ada apa yang disumbangkan pada Islam.


Para ulama fuqaha meneliti, kreatif berfikir dan bahaskan hadis ini satu persatu bagi baca apa yang tersirat di balik apa yang tersirat agar jadi landasan untuk kita bertindak. Minda mereka minda introspektif, bukan minda biasa-biasa.


Orang tua-tua dahulu baca hadis ini, jadi kalau mereka buat rumah, tandasnya jauh ke dalam hutan. Menunjukkan adab kesopanan di tunjukkan oleh Nabi SAW.


Mughirah bin Syukbah


Mughirah Bin Syu'bah, seorang yang tsiqah(di percayai).


Peristiwa pengIslamannya yang penuh kontroversi.


Mughirah pergi Jeddah bersama Bani Malik dan kemudian pergi bertemu dengan Raja Mesir yang ketika itu Kristian. Di jamu makan, minum arak bersama Bani Malik. Mereka minum arak, cakap merapu dan menghina Mughirah, Mughirah ni oun pening. Mughirah kata, tak apa, kamu minum lagi, nanti aku hidang arak lagi buat kamu. Lalu bila mereka over extreme, Mughirah bunuh mereka semua. Selepas bunuh semua Bani Malik dan bawa semua harta ke Madinah bertemu Nabi SAW, Mughirah beritahu beliau dah masuk Islam.  


Nabi SAW kata, wahai Mughirah, kau masuk Islam kami terima. Islam maafkan segala kesalahan kau yang lalu, tapi, harta yang kau bawa tak diterima. Pengambilan yang kau buat sedang kau khianat. Pak ciknya Urwah Bin Mas'ud, seorang yang kaya yang bereskan diyat(100 ekor unta, bayaran denda kerana pembunuhan) kepada bani Malik. Selepas itu Mughirah sangat rapat dengan Nabi SAW.


Ketika Sulh Hudaibiyyah, Urwah Bin Mas'ud datang dan memegang janggut Nabi SAW dan ajak Baginda SAW untuk berbincang, datanglah Mughirah dengan baju besi dan kelengkapan perang dan berkata jangan tarik, janggut Nabi SAW. Lalu Urwah tanya, siapa tu. Nabi SAW berkata, kau tak kenal? Itu anak saudaramu, Mughirah. Urwah berkata, baru semalam aku bersihkan najis yang dia buat. Merujuk perbuatan dia membunuh bani Malik.


Dalam Islam, Amru bin Al Asr, Muawiyah bin Abi Sufyan, Mughirah Bin Syukbah, Ziyad bin Abihi, ini 4 sahabat yang sangat bijak, pandai merancang serta pandai berunding.


Mughirah fikirannya sangat matang.


Mughirah hebat berhujah dan tak pernah kalah berhujah melainkan kepada seseorang. Mughirah pernah meminang seorang wanita. Datang seorang laki-laki memberitahu wanita itu dicium oleh laki-laki lain. Mughirah kata kepada keluarga wanita itu, tak jadi kahwin. Tak lama lelaki yang bertemu Mughirah mengahwini wanita itu. Mughirah bertanya, wahai fulan, bukankah kau mengatakan wanita ini dicium lelaki lain. Si fulan itu menjawab, memang betul, yang cium itu bapanya. Mughirah berkata, aku di tipu oleh lelaki itu. Selain itu, aku tak pernah ditipu.


Mughirah berjenaka dengan sahabat yng lain. Kamu mufarid, ada seorang isteri, dia musafir, kamu ikut musafir, dia sakit, kamu sakit, dia haid, kamu haid, dia nifas kamu turut nifas. Kasihan pada yang seorang isteri, kata Mughirah.


Ketika peristiwa pembukaan Parsi, Mughirah Bin Syu'bah masuk dengan yakin dan duduk di atas tempat khas sama tinggi di atas singgahsana sama dengan Rostom. Beliau cuba di singkirkan tetapi kata-katanya menarik hati orang lain. Beliau berkata, aku general umat Islam, sama seperti dia, general kamu. Aku bukan orang bawahan. Akhirnya mereka membiarkan Mughirah bin Syu'bah duduk dan bercakap secara one to one dengan Rostom.

Mughirah di lantik oleh Saidina Umar sebagai Amir di Bahrain. Berhadapan ramai puak khawarij. Tempat duduknya ramai orang yang tak pernah puas hati dengan kempimpinan Madinah. Lalu, Saidina Umar menghantarnya kerana kepimpinan beliau yang bijaksana dan mampu berhujah. Di sana, beliau tidak disenangi oleh orang kaya dan pemimpin di Bahrain. Setiap kali beliau mengariskan undang-undang mereka tak mahu ikut. Lalu mereka menyusun satu konspirasi jahat, mereka kutip wang sesama tokoh dan orang kaya, seorang 1000/2000 dinar dan berjaya mengumpulkan 100 000 dinar, seumpama 100 juta. Tak mungkin boleh dikumpulkan melainkan oleh orang kaya. Lalu wakil ini ke Madinah bertemu Saidina Umar dan beritahu kepimpinan dia adalah bukti bahawa Mughirah adalah kepimpinan yang ambil kesempatan. Semua perniagaan Mughirah ambil komisen. Semua duit itu dia suruh saya simpan. Saidina Umar yang bijak ini, dia mempunyai firasat. Saidina Umar panggil Mughirah bersendirian dan minta dia ceritakan apa yang jadi. Mughirah cerita apa yang jadi bagaimana beliau ditentang di Bahrain. Lalu Saidina Umar beritahu akan aduan ke atasnya. Mughirah berkata, bawa orang itu ke sini. Mereka bertemu dalam mahkamah. Lalu Allah beri ilham padanya untuk menjawab, wahai Saidina Umar, betullah, saya ambil. Keluarga saya ramai dan saya memerlukan wang. Terkejur Saidina Umar kerana pada mulanya Mughirah kata tak ambil. Mughirah berkata, saya tak simpan 100 juta, saya simpan 200 juta. Lalu Saidina Umar bertanya, mana lagi 100 juta. Orang tersebut mahu memerangkap Mughirah akhirnya dia terperangkap. Lalu dia menceritakan perkara sebenar.


Imam Zahabi menceritakan, ketika menguruskan jenazah Nabi SAW. Ketika itu ada Saidina Abbas, Saidina Ali dan Hassan. Mughirah sengaja menjatuhkan cincinnya ke dalam liang lahad Nabi SAW. Lalu beliau berkata kepada Saidina Ali, wahai Aba Hassan, cincinku jatuh ke dalam kubur Nabi SAW. Saidina Ali kata, ambillah. Dia turun ke dalam liang lahad dan mencium Nabi SAW semahu-mahunya dan beliau berbangga menceritakan kepada semua orang, akulah sahabat terakhir yang menyentuh jasad Nabi SAW sebelum Nabi SAW di kebumikan.😭

Mughirah ketika luka parah di perut dalam perang Qadisiyah. Perang melawan Parsi. Perang yang sangat sengit dan akhirnya menyaksikan Parsi kalah. Mughirah pernah bertanya kepada jururawat yang merawatnya, kau dah kahwin ke belum? Bertanya seperti ini tidak salah.

Salman Al Farisi R.A berkata, kalian tahu tak kehebatan Islam? Nabi SAW ajar kami semua perkara sampai dalam bab qada hajat pun Nabi SAW ajar kami. Ada tak cara hidup yang macam tu punya sempurna?Kalau qada hajat pun di ajar, apakah Islam tak ajar kepimpinan, apakah Islam tidak ajar muamalat dan adakah Islam tidak mengenali pembangunan?

Kejatuhan Islam di Andalus menyaksikan tamadun yang sangat maju di bangunkan oleh kerajaan Islam. Ketika itu di Spain sudah ada lampu jalan macam di New York, jalannya juga diturap, sudah ada pengurusan najis di atas jakan dilakukan serta merta oleh pihak bandaraya sejak abad pertengahan lagi, begitu hebat, sedangkan di London, di Paris, tahi kuda masih bersepah di jalan. Hebat umat Islam.

Mereka tanam buah limau dan buah itu digunakan untuk tujuan peperangan. Ada strategi di pakai. Mereka bina kincir air.

Kata Ahmad Syauqi, seorang penyair bumi Nil, Mesir. Mereka kata Islam menaja kemerosotan dan kemunduran, kalau kata-kata itu benar, bagaimana mereka(umat Islam) membangunkan tamadun di Spain?

Khalifah Harun Ar Rasyid pernah hantar jam besar automatik dengan kuda kepada Maharaja Perancis, Charlesman sempena hari jadinya. Jam itu boleh bergerak sendiri guna cahaya matahari, solar. Di abad ke dua hijrah. Umat Islam mencipta jam 1200 tahun lalu. Ketika jam itu sampai, Raja Perancis panggil semua tokoh-tokoh agama dna paderi bertanya bagaimana jam ini bergerak sendiri. Mereka menjawab, jam ini digerakkan oleh syaitan, oleh iblis. Lalu mereka membuang jam itu. Sempit dan complicated pemikiran mereka.

Umat Islam telah menemui waktu untuk beribadah kepada Allah. Mereka pakai jam nak tahu masuk waktu solat bila. Tengok matahari jumpa satu kaedah untuk anggar waktu yang tepat. Mereka lihat matahari dan cipta jam. Tapi, Swiss mengaku dia membuat jam yang pertama. Perkara ini didedahkan dalam 1001 Investions in Islam oleh Professor Fuad Siskin.

Jambatan angkat yang direka oleh umat Islam telah dicuri substancenya dan diakui milik mereka.

Kalau Islam ajar sekecil-kecil perkara, tentulah perkara kepimpinan dan pembangunan juga akan di ajar.

Inilah dia cara hidup yang Allah redha. Penuh kesopanan. Menghubungkan Allah dan manusia. Hablum minAllah, hablim minannas.


Catatan Umm El Fateh

11 September 2022

0 ulasan:

Catat Ulasan