Sabtu, 18 Disember 2021

Doa berkenaan Angin & Hujan

 


DOA BERKENAAN HUJAN.


Dari Ummul Mukminin, ’Aisyah radhiyallahu ’anha,


إِنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- كَانَ إِذَا رَأَى الْمَطَرَ قَالَ : اللَّهُمَّ صَيِّباً نَافِعاً


“Nabi ﷺ ketika melihat turunnya hujan, baginda ﷺ mengucapkan, ‘Allahumma shoyyiban nafi’an (Ya Allah, turunkanlah kepada kami hujan yang bermanfaat).’” (HR. Bukhari, no. 1032)

Status hadis ini SAHIH. 


HUJAN LEBAT.

Ketika berlakunya hujan yang lebat, jangan kita lupa berdoa seperti:

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam suatu saat pernah meminta diturunkan hujan. Kemudian ketika hujan turun begitu lebat, beliau memohon kepada Allah agar cuaca kembali menjadi cerah. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berdoa,


اللَّهُمّ حَوَالَيْنَا وَلَا عَلَيْنَا,اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالْجِبَالِ وَالظِّرَابِ وَبُطُونِ الْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ


“Allahumma haawalaina wa laa ’alaina. Allahumma ’alal aakami wal jibaali, wazh zhiraabi, wa buthunil awdiyati, wa manaabitisy syajari (Ya Allah, turunkanlah hujan di sekitar kami, bukan untuk merosak kami. Ya Allah, turukanlah hujan ke dataran tinggi, gunung-gunung, bukit-bukit, perut lembah, dan tempat tumbuhnya pokok).” (HR. Bukhari, no. 1014)

Status hadis ini SAHIH.


KETIKA ANGIN KENCANG.

Jika ada angin kencang, kita boleh berdoa dengan doa yang diajar oleh Rasulullah ﷺ dengan doa:

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ خَيْرَهَا وَخَيْرَ مَا فِيْهَا وَخَيْرَ مَا أُرْسِلْتَ بِهِ، وَأَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَشَرِّ مَا فِيْهَا وَشَرِّ مَا أُرْسِلْتَ بِهِ


“Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepadaMU kebaikan angin ini, kebaikan yang ada di dalamnya dan kebaikan tujuan dihembuskannya angin ini. Aku berlindung kepadaMU dari kejahatan angin ini, kejahatan yang ada di dalamnya, dan kejahatan tujuan dihembuskannya angin ini.” (HR. Bukhari, 4:76; Muslim, 2:616)

Status hadis ini SAHIH. 

Wallahua'lam.

Khamis, 9 Disember 2021

Tafsir Surah Al Fat'hu ayat 16-17

 


قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الأعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَى قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ فَإِنْ تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْرًا حَسَنًا وَإِنْ تَتَوَلَّوْا كَمَا تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (16) لَيْسَ عَلَى الأعْمَى حَرَجٌ وَلا عَلَى الأعْرَجِ حَرَجٌ وَلا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ وَمَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذَابًا أَلِيمًا (17)

(Al-Fat'hu ayat 16-17)

Suku Hazawin adalah penduduk Tsaqif adalah penduduk Taif, Bani Hanifah adalah kaum yang murtad selepas kewafatan Nabi SAW di bawah pimpinan Musail Lilmatul Khazab dan pendapat keempat dikatakan Penduduk Rom atau Parsi. Yang tidak lagi bangun selepas dikalahkan ketika zaman Umar.

Kiamat tidak akan berlaku sebelum memerangi kaum yang bermata sepet, hidung pesek, seolah wajah mereka.

Abu Hurairah mengatakan ianya merujuk bangsa Kurdi iaitu orang Turki. Kita dapat melihat mereka ini akhirnya, berbondong-bondong masuk Islam sehingga adanya kerajaan Turki Uthmaniyyah.

Bila satu kaum gagal meneruskan legasi Islam Allah akan gantikan dengan kaum yang lebih baik yang akan meneruskan tanggungjawab itu.

Syeikh Al Maraghi menulis, hukuman yang Allah kenakan kepada mereka kerana keengganan mereka (golongan di'aful iman) menyertai Nabi SAW ke Hudaibiyah tidaklah berterusan. 

Imam Ibn Juzayy Al Kalbiy, seorang ulama besar mazhab Maliki di Granada, beliau menulis dalam tafsirnya, ayat ini turun sebagai mukjizat dalam sudut ilmu yang mendedahkan kepada umat Islam sewaktu ianya turun pada tahun ke-6 Hijrah, bahawa nanti kamu akan di jemput dan di ajak bersama. Jangan terlepas peluang. 

Kata Ibn Jarir At Tobari, misi ini tak diperincikan samada pembukaan Mekah atau perang Hunain atau juga perang bersama Parsi dan Rom. Ayat ini bersifat ijmal(umum). Semua peluang yang akan diberi kepada muslimin samada syahid atau ghanimah. Peluang mereka mendapat husnal akhirah atau husnal dunia.

Kisah Rafi' bin Khadij dan bapanya. Mereka adalah sahabat kepada Nabi SAW. Rafi' bin Khadij di halang oleh Nabi SAW ke Medan Badar kerana usianya masih sangat muda, berusia sekitar 11-12 tahun ketika itu. Dia cuba sertai Nabi SAW, tapi Nabi SAW mengatakan kau masih kecil. Yang dihalang ke medan perang termasuk juga  Abdullah Bin Umar, Samura Bin Jundab, Sahl Bin Saad, Zaid Bin Tsabit dan Usamah Bin Zaid.

Semasa perang Uhud, beliau sering meminta bapanya agar tawasul dengan Nabi SAW agar membenarkannya bersama-sama ke medan perang. Bapanya seorang yang bijak, menghiburkan anaknya dengan mengajar bermain panah. Anaknya akhirnya tangkas menaiki kuda dan cekap memanah.

Khadij memujuk Nabi SAW agar membenarkan Rafi' ke perang Uhud. Ketika Nabi SAW datang mengujur ketinggian Rafi'. Rafi' Bin Khadij berusaha sehabis mungkin agar dirinya layak ke medan perang, dia menjengkit-jengkitkan kakinya agar kelihatan tinggi. Bapanya akhirnya berjaya memujuk Nabi SAW dengan berkata anaknya mahir memanah dan menunggang kuda. Akhirnya, Nabi SAW membenarkan Rafi' menyertai perang Uhud.

Ketika turun ayat ini(ayat16), Rafi' masih muda, beliau berfikir ayat ini ditujukan kepada siapa dan bila ia akan berlaku. Beliau melihat ayat ini dengan optimistik.

Semasa perang Uhud, beliau cedera. Beliau di panah di antara ketiak dan dadanya. Rafi' Bin Khadij mengadu sakit kepada Nabi SAW. Nabi SAW mengatakan kepadanya, wahai anak kepada sahabat baikku, kau mahu jika aku mencabut panah itu, ianya tanggal dan kau tidak sakit lagi. Atau kau mahu, aku cabut anak panah itu dan tinggalkan mata panah itu, bisa itu akan duduk di dalam, supaya nanti kau akan diberikan syahid walau kau tidak mati dalam peperangan. Yang mana satu pilihanmu? Rafi' anak yang masih muda itu, memilih yang nombor 2. Kerana anak panah itu akan menjadi saksi dihadapan Allah sebagai tanda pergi jihad.

Mata panah itu masih kekal sehingga kewafatan Nabi SAW, begitu juga ketika zaman Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar serta Saidina Uthman.

Ambil tahu nama sahabat adalah fardhu kifayah. Mengenal dan mengetahui tentang sahabat adalah sunat mua'kad.

Beliau terlibat dalam banyak perang selepas itu. Nabi SAW membenarkan kerana kecekapannya memanah. Memanah boleh mengajar fokus. Beliau menahan sakit di dalam dadanya. Akhirnya beliau meninggal dalam perang ketika zaman Saidina Uthman. Lama selepas kewafatan Nabi SAW. Beliau satu tanda dan simbol dalam mencari keredhaan Allah.

Sebab itu menjadi sunnah Nabi SAW bila rasa lemah iman, malas dan payah beribadah, amalkan doa:

بِسْمِ اللَّهِ عَلَى نَفْسِي وَمَالِي وَدِينِي، اللَّهُمَّ رَضِّنِي بِقَضَائِكَ، وَبَارِكْ لِي فِيمَا قُدِّرَ لِي حَتَّى لا أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ، وَلا تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ

 "Dengan menyebut nama Allah atas diriku, hartaku dan agamaku. Ya Allah, jadikanlah aku orang yang redha atau menerima atas ketetapanmu, serta berkahilah aku atas rezeki yang Engkau tentukan sehingga aku tak tergesa meminta sesuatu yang Engkau akhirkan, atau mengakhirkan sesuatu yang Engkau hendak percepatkan."


Rafi' Bin Khadij bertanya-tanya siapakah yang di maksudkan akan menyeru golongan ini nanti. Kami baca ayat ini tapi kami tak tahu maksud ayat ini. Ketika ayat ini turun beliau masih muda, lama baru beliau tahu, selepas kewafatan Nabi SAW baru beliau baru tahu ayat ini dimaksudkan untuk siapa. Kata Imam Tahir Ibn Ashoor menulis di dalam Tahrir Wal Tanweer, ayat ini ditujukan kepada Saidina Abu Bakar, beliau seorang wali Allah, seorang yang hebat dan mulia selepas Nabi SAW, padahal Saidina Abu Bakar belum jadi khalifah ketika itu, bila Saidina Abu Bakar naik jadi khalifah, beliau seru semua orang untuk tentang golongan murtad dan golongan yang tak mahu bayar zakat, barulah kami tahu maksud ayat ini(ayat 16) ditujukan kepada Saidina Abu Bakar. Orang yang mewakafkan tanahnya yang jadi sebahagian besar Masjid Nabawi pada hari ini. SubhanaAllah.

Ayat ini memberi peluang kepada kita, setiap kesalahan yang kita buat ada ruang untuk bertaubat kepada Allah dan lekas-lekas bertaubat kepada Allah.

Ayat 17, dalam tafsir Ibn Katsir menulis tidak dosa kepada orang pincang, tempang, buta dan sakit maka mereka ini golongan ma'zurin(yang di beri keuzuran) dari sertai peperangan.

Kalau ayat yang lalu memberi satu ancaman kepada orang yang enggan menuruti perintah jihad, datang ayat ini memberi kebenaran kepada beberapa kelompok untuk tidak turut serta berperang.

Kata Syeikh Al Maraghi, sakit ada 2 jenis, yang kekal serta tak boleh dirawat dan yang kedua sakit sementara(datang-datang). Macam buta dan pincang, itu kekal, yang sakit macam demam itu sementara dan mereka dapat pengecualian dan toleransi dari Allah jika tak turut serta dalam perang. Sesiapa yang tak memenuhi tuntutan jihad, maka tanggungjawab itu tidak dibebankan kepada mereka dan mereka layak untuk tinggal dan tidak pergi bersama. 

Ayat ini tidak gunakan frasa atau laras isti'na', tiada perkataan ila, maknanya pengecualian tidak datang selepas itu, ianya memang diberi pengecualian dari awal lagi, tidak dibebankan diatas bahu mereka.

Namun demikian kenyataan tidak ada dosa untuk mengisyaratkan kehadiran mereka pula tak di larang, macam Abdullah Ummi Makthoum, beliau seorang yang buta dan tua, selepas kewafatan Nabi SAW, beliau merayu nak turut serta dalam peperangan, beliau nak sama mati syahid. Mereka kata kepadanya, pak cik termasuk dalam ayat 17 ini. Jawab Abdullah Ummi Makthoum, ayat itu tak larang, ayat itu cuma beri kebenaran tak ikut perang pada golongan macam dia, akhirnya mereka membenarkan beliau ke medan perang, tanggungjawab yang diberikan padanya adalah memegang panji Islam. Kesungguhan dan ketegaran iman. Imam ibarat pokok, kena disiram selalu. Kalau tidak, ia akan layu dan akan mati.

Khamis, 11 November 2021

Ayat tentang ujian di dalam Quran

 


Ayat tentang ujian di dalam Quran:

وَلَـنَبۡلُوَنَّكُمۡ بِشَىۡءٍ مِّنَ الۡخَـوۡفِ وَالۡجُـوۡعِ وَنَقۡصٍ مِّنَ الۡاَمۡوَالِ وَالۡاَنۡفُسِ وَالثَّمَرٰتِؕ وَبَشِّرِ الصّٰبِرِيۡنَۙ‏ ﴿2:155﴾ الَّذِيۡنَ اِذَآ اَصَابَتۡهُمۡ مُّصِيۡبَةٌ  ۙ قَالُوۡٓا اِنَّا لِلّٰهِ وَاِنَّـآ اِلَيۡهِ رٰجِعُوۡنَؕ‏ ﴿2:156﴾ اُولٰٓـئِكَ عَلَيۡهِمۡ صَلَوٰتٌ مِّنۡ رَّبِّهِمۡ وَرَحۡمَةٌ , وَاُولٰٓـئِكَ هُمُ الۡمُهۡتَدُوۡنَ.

Ertinya:

Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar (155)

(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata "Innā lillāhi wa innā ilaihi rāji'ūn" 1 (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali). (156)

Mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk. (157)

Ibn Ashoor menyebut dalam Tafsir Tahrir wal Tanwer, di awal ayat ini ada wau, athof, ayat ini di athofkan dengan ayat 152 Surah Al Baqarah. Punyai kaitan yang rapat dalam kehidupan. Kita pasti akan diuji. Kita rasa ujian dalam keadaan kesusahan dan kesempitan. Sedangkan jawatan dan harta sendiri adalah ujian dari Allah.


Al Baqarah ayat 152:

فَاذْكُرُوْنِيْٓ اَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْا لِيْ وَلَا تَكْفُرُوْنِ ࣖ

 Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku.

Imam Zamakhsyari berkata perkataan syai'in merujuk benda yang sedikit, remeh, kesusahan yang sangat sedikit. Umpama kita nak pergi bercuti, kereta tayar pancit, rasa ujian benda sikit, kecil, remeh dan tak terpandang oleh orang beriman.

Imam Jabir At Thobari berkata, ujian adalah perkara yang remeh dalam hidup, bala akan sentiasa menimpa orang beriman sehingga dia bertemu Allah dalam keadaan tidak ada lagi dosa.

Orang beriman bila diuji, dia akan sebut inna lillahi wa inna ilaihi rojiun.

Ahli sufi kata tak ada benda yang sukar dan tak menyeronokkan dalam hidup, semuanya ketetapan hidup. 

 

Bila di timpa musibah, baca  

,إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

Ertinya: “Kita milik Allah semata dan sesungguhnya hanya kepada-Nya semata kita kembali. (Al-Baqarah ayat 156).

2. Kemudian baca doa Ummu Salamah,

اللهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي، وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا

Ertinya: Ya Allah berilah aku pahala dalam musibah yang menimpaku, dan berilah aku ganti yang lebih baik daripada musibah yang telah menimpa.”
 (Hadis Riwayat Muslim)  

Ujian seperti hujan dan panas yang sentiasa menaungi dan melitupi hidup kita.
- Syeikhul Islam - 

Bacalah doa seperti di ajar Ummu Salamah. Sesiapa baca doa ini Allah akan hilangkan keserabutan dalam hatinya dan Allah akan menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Ummu Salamah membaca doa ini ketika kematian suaminya, Abu Salamah, seorang lelaki soleh yang terkorban kerana luka parah dalam perang Uhud. Ummu Salamah bertanya adakah seseorang yang lebih baik untuk menggantikan Abu Salamah. Lalu Allah gantikan suami yang terbaik buatnya iaitu Rasulullah SAW.

Kisah yang berlaku dalam kehidupan Ummu Salamah. Ianya satu pintu gerbang kepada kejayaan. Kalau Ummu Salamah tak kematian suami dan berdoa dengan doa yang didoakan beliau tentu beliau tak ada peluang menjadi isteri Nabi SAW dan menjadi Ummahatul Mukminin. Ujian adalah ubat yang sakit mujarab bagi penyakit yang sedang kita hadapi.

Al Baqarah ayat 216:

وَعَسٰٓى اَنْ تَكْرَهُوْا شَيْـًٔا وَّهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۚ وَعَسٰٓى اَنْ تُحِبُّوْا شَيْـًٔا وَّهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللّٰهُ يَعْلَمُ وَاَنْتُمْ لَا تَعْلَمُوْنَ   
 

Terjemahan

Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Rasulullah SAW bersabda: "Sungguh ajaib dalam urusan orang Mukmin. Sesungguhnya setiap urusannya baginya ada kebaikan dan perkara ini tidak berlaku melainkan kepada orang Mukmin. Sekiranya dia diberi dengan sesuatu yang menggembirakan lalu dia bersyukur maka kebaikan baginya dan sekiranya apabila dia ditimpa kesusahan lalu dia bersabar maka kebaikan baginya." (Riwayat Muslim) 

Orang yang banyak bersedekah secara beristiqamah akan dijauhkan dan selamat dari musibah yang menakutkan dan penyakit berbahaya.

Selasa, 2 November 2021

Ibubapa kena doakan anak-anak dengan doa yang baik

 


Kisah benar, seorang anak yang nakal dan sering buat hal. Lalu ayahnya mendoakan anaknya itu mati di langgar lori. Selang beberapa lama anaknya berubah 360°. Berubah jadi baik dan menjadi pemandu kepada seorang Syeikh. Bawa Syeikh ini ke mana-mana untuk menyampaikan ceramah.

Satu hari kereta yang dipandunya untuk membawa Syeikh tersebut rosak. Beliau menyuruh Syeikh itu ke tepi sementara beliau baiki kereta itu.

Tidak semena-mena datang sebuah lori dan melanggar anak itu sehingga meninggal dunia.

Ayahnya terkejut. Menangis semua ahli keluarga. Ayahnya berkata anaknya yang lain, ini semua salah ayah, nak. Ayah pernah mendoakan abang kau mati dilanggar lori.

Makbulnya doa ibu bapa. Sebab itu sebelum marah anak kena istighfar. Jaga tutur kata ibu bapa kerana kata-kata kita satu doa.

Ahad, 31 Oktober 2021

Doa apabila berasa takut kepada seseorang

 


Doa apabila berasa takut kepada seseorang:

اَللّهُمَّ اِنَّانَجْعَلُكَ فِيْ نُحُوْرِهِمْ وَنَعُوْذُبِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ


Ertinya: “Ya Allah sesungguhnya kami menyerahkan leher mereka kepada (kekuasaan)-Mu dan kami berlindung kepada-Mu dari kejahatan-kejahatan mereka.”


Riwayat Ahmad

Ahad, 24 Oktober 2021

SEJARAH KAYU SUGI

 


Kayu sugi adalah alat yang digunakan untuk membersihkan gigi dan bahagian lain mulut daripada sisa makanan dan lain-lain kekotoran. 

Ia dikenali dengan nama lain seperti “siwak” atau “miswak” dalam bahasa Arab yang bermaksud kayu memberus gigi. Sementara dalam bahasa Urdu ianya dipanggil “peelu” dan “ugaai” dalam bahasa Tamil. 

Kebanyakan kayu sugi dipetik daripada pokok Arak atau nama saintifiknya Salvadora persica. Pokok in boleh tumbuh di kawasan berpasir dan bercuaca panas, terutamanya di negara-negara Timur Tengah seperti Arab Saudi, Iraq, Iran, Mesir, Syria danYaman. 



Kayu sugi juga boleh didapati daripada pokok spesies lain bergantung kepada keadaan geografi sesebuah negara – di Afrika kayu sugi dipetik daripada pokok limau nipis (Citrusaurantafolla) dan pokok oren (Citrussinensis), dan di India ianya diperolehi daripada pokok neem (Azadirachta indica). 

Kayu sugi dipetik daripada ranting, dahan dan akar pokok. Ianya sesuai digunakan untuk memberus gigi, apabila disediakan dalam saiz pen atau pensil. Kayu sugi bersifat seperti span dan mudah dikunyah pada bahagian hujung bagi membentuk keadaan seperti berus, sebelum digunakan untuk memberus.

.

3 PERKARA SUNAT BERSUGI

[1] Ketika terjadi perubahan bau mulut.

[2] Setelah bangun tidur.

[3] Ketika hendak solat.


"Bersugi itu sunnah."

Khamis, 14 Oktober 2021

Zikir ketika terjaga di waktu malam

 


Pada setiap hari ada waktu mustajab berdoa. Mintalah apa sahaja hajat dunia dan akhirat pasti akan ditunaikan Allah. 


Allah Maha Adil Maha Pengampun Maha Penyayang kepada hambanya, dengan hanya buat 2 perkara ini, doa akan dikabulkan itu janji Allah. 


💠Pertama zikir selepas terjaga tidur.


Zikir ini dibaca jika terjaga dari tidur diwaktu malam. 


Diriwayatkan di dalam sahih Imam Al Bukhari, Nabi bersabda yang bermaksud;

siapa terjaga dari tidur waktu malam lalu dia membaca :


لا إله إلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ ولهُ الْحَمْدُ وهُوَ على كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

سبحانَ الله الحمدُ للهِ ولا إله إلا اللهُ

واللهُ أَكْبَرُ ولا حَوْلَ ولا قُوَّةَ إلا بِاللهِ

Kemudian mengucapkan:

اَللّهُمَّ اغْفِرْ لي

Ya Allah, ampunilah (dosa-dosa) ku, 

;atau berdoa apa sahaja, maka akan dikabulkan hajatnya. 


(kemudian sambung tidur) atau jika diteruskan dengan berwudhuk dan solat maka akan diterima solatnya. 


💠Kedua solat malam (tahajjud) 


Baginda bersabda;

“Solat yang paling utama selepas solat fardu adalah solat malam (solat tahajjud)”

(Hadis Riwayat Muslim)


Daripada Abi Hurairah berkata, Rasulullah SAW telah bersabda:

“Apabila berlalu setengah malam atau dua pertiga malam, turunlah Allah Yang Maha Tinggi ke langit dunia seraya berfirman: ‘Adakah sesiapa yang meminta untuk diberi (Aku perkenankan permintaannya), adakah sesiapa yang berdoa untuk dimakbulkan (Aku makbulkan doanya), adakah sesiapa yang beristighfar untuk diberi ampun kepadanya (Aku ampunkannya)’, sehinggalah terbit fajar.”

(Hadis Riwayat Muslim)


Berdoalah diberi kekuatan istiqamoh beribadah sebagai tanda kehambaan insan kepada Allah dan bekalan ke alam akhirat yang abadi. 


Semoga bermanfaat.